måndag 7 april 2014

Lätt omelett med paprika - Pipérade



För någon månad sedan fick jag Julia Childs Mastering the art of French Cooking av Joel. Jag älskar den! När vi i mars bodde en månad i Paris lagade vi kanske 76% av all mat vi åt ur den. Bläddrade genom mängder av recept, försökte omvandla pints till deciliter som vi sedan måttade i dricksglas eftersom köket saknade mått.

Recepten är tydliga och Julia är otroligt precis i sina beskrivningar men detta gör att det krävs koncentration av den som står i köket. För mig som helst lagar mat på känn var det en rolig utmaning att följa en engelsk, klassisk skolad dams order. Vissa delar av utförandet och ingredienserna har jag ändå tagit mig friheten att ändra (Jag vet att du vrider dig i din grav Julia). Ibland för att förenkla till svenska mått, ibland för att ingredienserna inte fanns och ibland för att jag helt enkelt tycker att mitt sätt är godare (Jag märker hur du skickar mördande, arga blixtrar ur ögonen Julia, förlåt.).

Närmsta tiden tänker jag därför dela med mig av en del av rätterna jag och Joel lagade. Det blir mycket smör, många värmeväxlingar på plattan och många steg du inte hade tänkt på själv men jag hoppas du kommer att gilla att både laga och äta Julia Childs fantastiska recept!



Förs ut är ett uppvärminingsrecept, Pipérade från Baskien. Ett otroligt enkelt men också otroligt gott recept på omelett. Själva omeletten är en mjuk fluffig äggröra och fyllningen är så smakrik att du knappt kommer fatta att den i stort sätt enbart innehåller lök, paprika och skinka! Välj själv om du vill att skinkan ska vara rökt eller kokt.

Lycka till för nu kör vi!

Pipérade 

[ Portioner: 4   Tid: ca. 45 minuter ]

Ingredienser


Fyllningen
  • 8 lite tjockare skivor skinka
  • 2 msk smör eller olivolja
  • 2 gula lökar
  • 2 röda eller gröna paprikor (eller en av varje)
  • 1 vitlöksklyfta
  • Cayennepeppar
  • 3 tomater
  • Salt & Peppar
Omeletten
  • 1,5 msk olivolja eller smör
  • 8 ägg
  • 2 msk persilja eller andra färska örter

Börja med fyllningen: Skiva skinkan i breda skivor. Stek dem i varm olja eller smör tills de är ljusbruna. Lägg dem åt sidan och värm upp precis innan servering.

Skiva lök och paprika tunt. Stek dem i samma panna som skinkan på låg temperatur med ett lock på. De ska bli mjuka och gosiga men inte bruna. Smaka av med salt och peppar.

Förbered under tiden löken och paprikan steks tomaterna. Koka upp en kastrull med vatten. Lägg i tomaterna och låt dem koka i 10 sekunder. Ta upp dem och skölj med kallt vatten. Ta bort delen där kvisten suttit och skala tomaten. Skär den över "midjan" och gröp ut kärnorna. Skiva tomaterna.

Krossa vitlöksklyftan med bladet på en kniv och rör i den. Blanda i lite cayennepeppar efter smak. Lägg tomaterna ovanpå och sprinkla över lite salt. Lägg på ett lock och koka på låg värme i 5 minuter. Ta sedan av locket, höj värmen och koka någon minut, skakar pannan då och då. Värm upp igen när du ska servera omeletten. 

Blanda äggen med lite peppar och 1/4 tsk salt. Rör inte för mycket utan slå bara 20-30 ggr med en gaffel i smeten. 

Värm upp olja eller smör i en stekpanna. Blanda runt med en träsked eller smörkniv i trä tills äggen har blivit en krämig blandning. Ta av från plattan och bre på tomatröran. Lägg på skinkskivorna och toppa med färska örter.

Servera med ett gott bröd och en sallad och njut!

2 kommentarer :

  1. Vad lustigt, precis det här åt jag på lördagskvällen när vi var ute på den baskiska restaurangen inte så långt från där ni bodde i Paris. :-)

    SvaraRadera
  2. Haha vilket sammanträffande!! :D

    SvaraRadera

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly