söndag 20 april 2014

Smarrig ugnsbakad lax med fänkål och citron!








Ett laxrecept till?

Japp! Det kan aldrig bli för mycket lax (nej det kan det inte!). Och ett asgott recept som är superduperenkelt att göra har ingen dött av!

Det var länge som jag inte gillade fänkål. Mina smaklökar tyckte mest att smaken tog över och var konstig. Nu älskar jag det! Stekt till en god risotto, grillad till en bit ja lax (ja...), i fisksoppa eller rå i en sallad min mamma brukar göra till julbordet, ljuvligt!

I det här receptet gör den sig perfekt, otroligt bra combo med laxen, passar fint med citronen och är en god smakbrytare mot grädden. Så. Himla. Gott.

Använd allt på fänkålen utom skivan allra längst ner. Både "stammen" i mitten och spröten uppåt år supergoda. Spara även "dillen", den ser fin ut att dekorera med och smakar gott!

Receptet hittade jag på Annas blogg Nam Nam. Så många recept som jag vill testa därifrån, väl värt ett besök!


Ugnsbakad lax med fänkål och citron!

[ Portioner: 4  Tid: 45 minuter ]

Ingredienser

  • 4 portionsbitar lax
  • 2 dl grädde
  • 1 dl mjölk
  • 1 skrubbad citron
  • En skvätt vitt vin
  • 1 buljongtärning eller 1 msk konc fond (Grönsak, kyckling, fisk eller hummer)
  • 1 fänkål
  • Salt & peppar


  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Koka upp grädde och mjölk i en kastrull. Smaka av med buljongtärning, salt och peppar. Häll i en skvätt vitt vin och slå av plattan.
  3. Skiva fänkålen och citronen.
  4. Lägg laxen i en form, salta och peppra lite ovanpå. Lägg citronskivorna på laxen, strö över fänkålen och häll på såsen. 
  5. Täck formen med folie eller en extra form och ställ in i ugnen i ca 30 minuter eller tills fisken är genomstekt! 
  6. Servera med ris och grönsaker!


1 kommentar :

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly