söndag 27 april 2014

Enkel tomatsås med kapris



Det här receptet kan tyckas förvillande likt en Pasta Puttanesca. Kapris och sardeller i en tomatsås, persilja och parmesan på toppen. Släng i några oliver så är du hemma!

Men i min familj har en Puttanesca alltid sett ut såhär, färska tomater kokas med vitt vin och oliver hör inte hemma i rätten. Men det är bara så min mamma brukar göra.

Det här receptet är som en enklare, snabbare lite fuskigare version. Krossade tomater gör att det går på ett kick. I med lite lök, lite vitlök, lite kapris, lite persilja och lite parmesan och du är hemma! Sardeller och vin ger rätten en fylligare och mer spännande smak, så har du det hemma rekommenderar jag verkligen att ta i med dem också!


Tomatsås med kapris

[ Portioner: 4-5   Tid: 25-30 minuter ]

Ingredienser

  • 1 burk krossade tomater
  • 1 msk kapris
  • 1/2 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1/2 - 1 dl vitt vin (eller 1 msk citronjuice eller vitvinsvinäger)
  • Färsk persilja
  • 3 sardeller i olja
  • en klick honung
  • olivolja
  • salt och svartpeppar
  • parmesan till servering

Gör så här:

Skiva löken och vitlöken tunt. Grovhacka sardeller, kapris och persilja.

Stek löken i olivoljan tills den är mjuk. Ta i vitlök och stek någon minut till.

Ta i kapris, sardeller och vitt vin, låt koka upp. Häll sen i tomat. Smaka av med honung. Låt koka 5 minuter under lock. 

Smaka av med salt och peppar. Rör i lite hackad persilja.

Servera med pasta och avsluta med att riva över parmesan strö över färsk persilja och svartpeppar.


7 kommentarer :

  1. Hej Lina, och tack för kommentaren på min blogg, som gjorde att jag hittade till dig! Din tomatsås ser ju jättegod ut! Jag älskar italiensk mat! Längesen jag var i Rom dock, närmare bestämt 43 år sedan! Burr! Dags igen alltså. Men i maj blir det i alla fall Sardinien och ett försök att rådbråka min italienska. Bor du permanent i Rom? Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du kom hit! :) Ja då känns det dags snart, Rom är ju så fint! Men sardinien låter riktigt härligt, skulle jättegärna åka dit! Jag har bott här 4 veckor i april, men åker hem på fredag, känns trist att lämna den eviga staden!

      Lagade ditt recept går fast med spenat, fetaost och salami (tog vad som fans i kylen), det blev jättegott! Tack!

      Ha en fin vecka
      Lina

      Radera
  2. Bara smaker som faller oss i smaken, sardeller, kapris och oliver är vi mer eller mindre beroende av, de ger alla så härlig sälta fast på tre helt olika sätt.

    Oj då, så det är hemresa så snart... förstår att du inte är vidare förtjust i just den dagen! Vi skulle så gärna vilja resa till Italien, gärna Rom, men det får vänta till nästa år. Men åh andra sidan så har vi ju verkligen någon att rådfråga om staden då!

    Hoppas du får en finfin vecka och att du passar på att njuta så mycket som möjligt,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra, så snabb att slänga ihop också!

      Ja Rom måste ni verkligen besöka igen! Dels för själva staden och maten (så klart!) men också för alla härliga utflykter man kan göra, i morgon tänkte vi åka till havet!

      Tack så jättemycket, det ska jag verkligen göra!
      Ha en superfin vecka och en härlig valborg,
      Lina

      Radera
  3. Låter både enkelt och gott. Kanske ska jag våga mig på?

    SvaraRadera
  4. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly