lördag 26 april 2014

Frikadeller i tomatsås




Alltså... Jag har något att erkänna. Jag äter nästan bara pasta här i Rom. Linguine, Bucatini, Fettuccine, Tagliatelle, Pappardelle och vanlig spagetti. Närmaste framtiden kommer på denna blogg kommer därför innehålla nästintill sjukliga mängder recept på olika sorters pastasåser.

Så, hoppas du gillar pasta och inte går på en märklig diet (Själv har jag de senaste månaderna som sagt nästan enbart levt på pasta, ost, vin och baguett!).

Receptet kommer från Markos mat. Jag har faktiskt följt receptet kanska väl för en gångs skull! Men så klart har jag ändå inte kunnat hålla mig får att ändra bara lite, lite här och där. Mer citron o frikadellerna och honung istället för socker till exempel.

Jag tycker alltid att det blir godast med en klick honung i tomatsås, mildrar skickligheten i tomaten och smakar mer än socker. Ett litet tips för att alltid få till en bra tomatsås!

Frikadeller i tomatsås

[ Portioner: 4  Tid:  ]

Ingredienser

Frikadelerna
  • 400-500g nötfärs
  • 1 ägg
  • 1/2 dl grädde
  • 1 dl riven parmesan
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk färsk, torkad eller fryst basilika
  • Skalet från 1 citron
  • En skvätt citronsaft
  • 1/2 tsk salt
  • svartpeppar
Tomatsåsen
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 tsk honung
  • 400-500 g passerade tomater
  • 1 dl vitt vin (eller mer citronsaft)
  • en skvätt citronsaft
  • 1/2 dl vatten
  • 1/2 tärning höns/kött/grönsaks buljong eller 1 msk kalvfond
  • lite färsk/torkad/fryst basilika
  • Salt & Peppar

Gör så här:

Pressa eller riv en vitlöksklyfta i en skål och blanda med ägg, grädde, riven parmesan, citronskal, citronsaft, basilika, salt och peppar. Blanda med köttfärden till en jämn smet. 

Rulla smeten till små köttbullar och ställ in i kylen.

Hacka löken och städ den i lite olja på låg värme tills den är mjuk. Skiva vitlöken och blanda ner.

Häll i vinet och låt koka upp. Blanda ner tomat, vatten, buljongtärning/fond, citronskal och honung. Smaka av med citronsaft, salt och peppar och eventuell fryst ellr torkad basilika (har du färsk sparar du den till slutet).

Lägg försiktigt ner frikadellerna i såsen och koka på låg värme i 6-8 minuter eller tills de är klara.

Servera med färsk basilika, riven parmesan och svartpeppar! 

3 kommentarer :

  1. Jag är en stor vän av pasta så bring it on.

    SvaraRadera
  2. Sohbet siteleri Türkiye’de uzun zamandan beri yaygın bir şekilde üyeler tarafından ziyaret edilen ve sürekli olarak kullanılan ortamlar arasında sohbet, sohbet odaları

    SvaraRadera

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly