onsdag 27 april 2011

Barry's Cheesecake

En av mina absoluta favorit tårtor <3

Du behöver:
  • 10 digestivekex
  • 100g smält smör
  • 2 paket (400g) Philadelphia eller Crème Cheese
  • 3 ägg
  • 1 1/2 dl socker
  • 4 dl Creme Fraiche 
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 dl siktat florsocker
  • 1-2 Passionsfrukter
  • lite juice av lime
  • Sirap 
Sätt ugnen på 200 grader


Blanda kexen och smöret i en matberedare (om du har, annars går det alldeles utmärkt att krossa med något annat.)


Tryck ut smulorna i en form. Det ska helst vara i en med löstagbara kanter (sockerkaksform med platt botten) men min var på vift så jag tog en vanlig glasform.

Grädda i 5-10 min. Ta ut formen och sänk värmen till 180.


Mosa osten omsorgsfullt (eller använd dig av det förträffliga verktyget elvispen som jag)
Blanda sedan ner ägget och sockret


Häll över smulbotten och grädda mitt i ugnen i ca. 35 min. Låt kallna.


Blanda cremé fraiche, vaniljsocker och florsocker


Bred ut det över kakan och grädda i ytterligare 6-7 min.


Koka ihop passionsfrukt, limesaft, lite limeskal, sirap och en skvätt vatten. Smeta ut på toppen av tårtan och ät!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

nrelate .nr_post_title { Font-style: normal !important; }

Printfriendly